“Η
ίδρυση και η ανάπτυξη της εταιρίας McDonald’s”
Εισαγωγή
Δύο αδέρφια, ο Richard και ο
Maurice McDonald, δημιούργησαν τα McDonald’s, το 1937, ανατολικά της Pasadena στην Καλιφόρνια.
Το 1954 ο Ray Kroc,
πωλητής milkshake, διαισθάνθηκε μια ευκαιρία στην αγορά των fast
food. Γι’ αυτό το λόγο διαπραγματεύτηκε με τα αδέλφια McDonald την πιθανότητα μιας
συνεργασίας. Τελικά κατέληξαν σε συμφωνία, όπου ο Ray Kroc θα
αναπτυσσόταν με το σύστημα franchising, το οποίο θα του έδινε τη δυνατότητα να
εκχωρεί το δικαίωμα του franchising ενός McDonald’s σε
άλλους για 950 δολλάρια, τη στιγμή που
άλλες εταιρίες έπαιρναν για ανάλογα δικαιώματα πάνω από 50.000 δολλάρια.
Επίσης, ο Kroc συμφώνησε να παίρνει 1,9%
επί των πωλήσεων για τον ίδιο και 0,5% για τα αδέλφια McDonald από κάθε
καινούργιο κατάστημα. Πάντως, οι αδελφοί McDonald πούλησαν την εταιρία το 1961
για $2,7εκατομμύρια. Το όνομα όμως των εστιατορίων παρέμεινε το ίδιο.
Το πρώτο διεθνές εγχείρημα
των McDonald’s ήταν στον Καναδά το 1967. Λίγο αργότερα ο George Cohon αγόρασε
τα γενικά δικαιώματα, δηλαδή το master franchising, και άνοιξε το πρώτο
εστιατόριο στον ανατολικό Καναδά το 1968. Ο Cohon δημιούργησε μια αλυσίδα από
640 εστιατόρια, κάνοντας αργότερα τα McDonald’s του Καναδά πιο κερδοφόρα από
κάθε άλλο McDonald’s εκτός Η.Π.Α.. Το κλειδί της επιτυχίας ήταν το
franchising. Το 2001 τα McDonald’s αριθμούσαν
περίπου 25.000 εστιατόρια, σε πάνω από 100 χώρες, και περίπου το 80%
ήταν με το σύστημα franchising.
Διαστάσεις της στρατηγικής της McDonald’s διεθνώς
Ένας από τους στόχους των McDonald’s ήταν να δημιουργήσουν μια σειρά από τυποποιημένα προϊόντα που στη γεύση θα είναι ίδια, ανεξάρτητα αν σερβίρονται στη Σιγκαπούρη, στην Ιαπωνία ή στη Ν. Αφρική. Κάτι τέτοιο θα μείωνε αρκετά το κόστος, από την άλλη μεριά όμως και η διαφοροποίηση διασφάλιζε, σε μεγάλο βαθμό, την επιτυχία. Ως εκ τούτου, υιοθετήθηκε η φιλοσοφία του “think global, act local” από τα McDonald’s.
Η προσαρμογή σε ορισμένες
περιπτώσεις ήταν αναπόφευκτη για αρκετούς λόγους, όπως οι καταναλωτικές
συνήθειες/προτιμήσεις, αλλά και λόγω της διαφορετικής κουλτούρας. Υπάρχουν
πολλές περιπτώσεις όπου τα McDonald’s προσάρμοσαν το προϊόν εξαιτίας
θρησκευτικών πεποιθήσεων σε μια χώρα. Για παράδειγμα, στο Ισραήλ μετά από
διαμαρτυρίες, τα Big Mac σερβίρονται χωρίς τυρί· στην Ινδία σερβίρονται ΜcNuggets
λαχανικών κ.ο.κ.. Τέτοιες καινοτομίες χρειάζονται σε αρκετές περιπτώσεις, όπως όταν π. χ. οι Ινδουιστές δεν τρώνε
μπιφτέκι και οι Μουσουλμάνοι δεν τρώνε χοιρινό. Στη Μαλαισία και στη Σιγκαπούρη
δόθηκαν πιστοποιητικά που διασφαλίζουν την πλήρη απουσία του χοιρινού κρέατος
στις αλυσίδες των εστιατορίων McDonald’s, μετά από παρεμβάσεις των Μουσουλμάνων
κληρικών. Επίσης, σε πολλές περιπτώσεις χωρών τα McDonald’s προσάρμοσαν το
αρχικό μενού προκειμένου να ικανοποιήσουν τις ανάγκες και τις επιθυμίες των
καταναλωτών. Στα τροπικά μέρη έχει προστεθεί χυμός στα κυρίως μενού των
McDonald’s. Στη Γερμανία έχει προστεθεί μπύρα καθώς και McCroissants·
κρύα ποτά γιαουρτιού (chilled yogurt drinks) στην Τουρκία, καθώς και espresso
και κρύα pasta στην Ιταλία· burger λαχανικών στην
Ολλανδία,
McSpaggeti στις
Φιλιππίνες, με μεγάλη απήχηση· McLaks (σάντουιτς με σολομό) στη
Νορβηγία, MacHuevo (σάντουιτς με αβγά) στην Ουρουγουάη· στην Ταϊλάνδη το
Samurai Pork Burger με γλυκιά σως κ.λπ.. Όλα αυτά είναι παραδείγματα για
το πώς τα McDonald’s έχουν προσαρμόσει
το προϊόν που προσφέρουν στο διεθνές περιβάλλον.
Παρά τις προσαρμογές όμως, η
δομή των μενού παραμένει σταθερή σε όλο τον κόσμο: Burger/ σάντουιτς, τηγανητές
πατάτες και ένα ποτό, συνήθως Coca-Cola. Το μυστικό της επιτυχίας αυτού του
συνδυασμού δεν είναι τα Big Mac ή γενικά τα hamburger,
είναι οι τηγανητές πατάτες. Το κυρίως μενού μπορεί να διαφέρει κατά τόπους,
αλλά οι λεπτές και μακριές τηγανητές και ροδοκόκκινες πατάτες, καταναλώνονται
από όλους τους πελάτες των εστιατορίων McDonald’s, ανεξάρτητα από τα
θρησκευτικά τους “πιστεύω”, τις πολιτικές πεποιθήσεις τους κ.λπ.
Η διοίκηση των McDonald’s
συνειδητοποίησε ότι, παρά τη μείωση του κόστους που συνεπάγεται η τυποποίηση, η
επιτυχία πολλές φορές έγκειται στη δυνατότητα προσαρμογής σε συγκεκριμένο
περιβάλλον. Αυτό υιοθετήθηκε και στην τιμολογιακή τους πολιτική, που είναι
περισσότερο τοπική παρά παγκόσμια. Στον
Πίνακα 1 του Παραρτήματος εμφανίζονται οι τιμές των Big Mac σε όλο τον κόσμο.
Τα McDonald’s έχουν ακολουθήσει διαφορετικές πολιτικές τιμολόγησης σε διάφορες
χώρες. Στόχος των McDonald’s είναι να
επιλέγουν τη σωστή τιμή για τη σωστή αγορά.
Έλεγχος
Ποιότητας
Η Quality Assurance Teams
είναι ένα εσωτερικό τμήμα ελέγχου στη McDonald’s, υπεύθυνο για τη διατήρηση
της ποιότητας των προϊόντων, τόσο των
εστιατορίων όσο και των προμηθευτών, σε όλα τα επίπεδα παραγωγής. Κάθε
προμηθευτής παράγει κάτω από ιδιαίτερα αυστηρές προϋποθέσεις, όπου ελέγχεται
ακριβώς η ποσότητα και η ποιότητα των συστατικών που χρησιμοποιούνται για να
παραχθεί το τελικό προϊόν. Οι έλεγχοι ποιότητας συνεχίζουν ακόμα και όταν το
προϊόν φτάσει στα εστιατόρια. Δεν επιτρέπεται καμία πώληση, αν δεν
πραγματοποιηθούν και δεν ολοκληρωθούν οι έλεγχοι ποιότητας και ασφάλειας. Όλο
το προσωπικό των McDonald’s εκπαιδεύεται στην ασφάλεια και υγιεινή των
προϊόντων, καθώς επίσης στις διαδικασίες προετοιμασίας που απαιτούνται. Αυτό
είναι παγκόσμια πρακτική και αποτελεί ιδιαίτερο χαρακτηριστικό των McDonald’s.
Στα περίπου 25.000
εστιατόρια McDonald’s, σε παραπάνω από 100 χώρες, η διαδικασία παρασκευής του
φαγητού είναι παντού η ίδια. Υπάρχουν κάποια standards παντού. Για παράδειγμα, μια
στις δύο πατάτες πρέπει να έχει μήκος 75mm, το κρέας του Big Mac πρέπει να
ζυγίζει 45 gr, το πάχος του να είναι 20% και το μπιφτέκι να έχει διάμετρο 9,5-9.8 cm και ύψος 6 cm .
Οι προμηθευτές πρέπει να πληρούν όλες τις προδιαγραφές που θέτουν τα
McDonald’s. Σε διαφορετική περίπτωση, αν δεν μπορούν, αναλαμβάνουν τα ίδια τα
McDonald’s τις δραστηριότητες αυτές, όπως έγινε στη Ρωσία όπου το μπιφτέκι δεν τηρούσε
επαρκώς τις προϋποθέσεις.
Οι διαδικασίες προετοιμασίας
του φαγητού στα εστιατόρια είναι παντού οι ίδιες. Κάθε κατάστημα έχει την ίδια
δομή κουζίνας. Τοπικές προσαρμογές πραγματοποιούνται καθώς τα διεθνή McDonald’s
έχουν ελαφρώς διαφοροποιημένα μενού. Γι αυτό χρησιμοποιούνται νέες τεχνικές
στην προετοιμασία. Τα σημεία αγοράς των McDonald’s είναι επίσης
τυποποιημένα. Στόχος όλων των
εστιατορίων McDonald’s είναι οι πελάτες να μην περιμένουν πάνω από 3,5 λεπτά
της ώρας.
Η ποιότητα, η εξυπηρέτηση
και η καθαριότητα είναι το μήνυμα των McDonald’s σε όλα τα καταστήματα που
υπάρχουν στον κόσμο. Οι πελάτες γνωρίζουν ότι σε όποιο McDonald’s και να παραβρεθούν, τους περιμένει ένα
οικογενειακό περιβάλλον. Τα McDonald’s προσπαθούν να διατηρήσουν κάποια
standards στην εξυπηρέτηση και στην
καθαριότητα. Η εξυπηρέτηση είναι μια μεταβλητή που προσαρμόζεται στις τοπικές
κοινωνίες. Για παράδειγμα, στην Κίνα οι εσωτερικοί τοίχοι των εστιατορίων
McDonald’s είναι καλυμμένοι με posters και slogan που τονίζουν τις αξίες της οικογένειας.
Όμως σ΄ όλα τα καταστήματα
που υπάρχουν στον κόσμο εφαρμόζεται, από το προσωπικό, η παραδοσιακή αρχή των
Η.Π.Α. “σέρβιρε με ένα χαμόγελο”, κάτι που αποτελεί πλέον προσδοκία των
πελατών. Αυτές τις προσδοκίες πρέπει να εξακολουθούν να ικανοποιούν τα
McDonald’s προκειμένου να διατηρήσουν το ανταγωνιστικό τους πλεονέκτημα στον
τομέα του γρήγορου φαγητού.
Διεθνής
Επέκταση
Τα McDonald’s έχουν πάνω από
24.000 εστιατόρια σε 116 χώρες στον κόσμο (Πίνακας 2). Το 1998 η εταιρία
πρόσθεσε 1.668 εστιατόρια σε σύγκριση με
τα 2.110 το 1997 και 2.642 το 1996.
Οι διοικούντες των
McDonald’s συνειδητοποίησαν ότι για την ανάπτυξη στις διεθνείς αγορές πρέπει να
χρησιμοποιείται η γνώση και η εμπειρία τους από τις Η.Π.Α.. Γι’ αυτό
ακολούθησαν και ακολουθούν μια στρατηγική ανάπτυξης
της αγοράς (growth strategy). Για παράδειγμα, συνήθιζαν να προσθέτουν
300-400 εστιατόρια κάθε χρόνο στις Η.Π.Α. ανάλογα με τις καταστάσεις βέβαια.
Είναι μια στρατηγική που έκανε τη διαφορά μεταξύ των McDonald’s και των
ανταγωνιστών τους. Παρ’ όλα αυτά, κοιτάζοντας πίσω διαπίστωσαν ότι είχαν τη
δυνατότητα να δημιουργήσουν ακόμα περισσότερα εστιατόρια, όταν ο ανταγωνισμός
δεν ήταν τόσο μεγάλος. Αυτό θα μπορούσε να σημαίνει ότι πολλά από τα “άλλα”
εστιατόρια θα μπορούσαν να ήταν McDonald’s. Αυτό το μάθημα το έχουν εφαρμόσει
στη ραγδαία αναπτυσσόμενη διεθνή τους δραστηριότητα, ειδικά σε αγορές όπου ο
ανταγωνισμός δεν είναι τόσο ισχυρός, όπως για παράδειγμα στην Ιαπωνίa όπου
πρόσθεσαν 415 εστιατόρια.
Επικοινωνιακή
στρατηγική της McDonald’s στις διάφορες χώρες
Τα McDonald’s προσπαθούν να
προσαρμόσουν την επικοινωνιακή (προωθητική) τους στρατηγική λαμβάνοντας υπ’ όψη
τις διαφορετικές κουλτούρες και άλλες διαφορές που μπορεί να αντιμετωπίζουν σε
κάθε χώρα. Επίσης, αναλύουν τις στάσεις των καταναλωτών απέναντι στο προϊόν,
για ηθικά και θρησκευτικά ζητήματα κ.λπ. σε κάθε χώρα. Αν και η βασική ιδέα
είναι να προωθούν τα McDonald’s με ένα κοινό image ανά τον κόσμο, παρ’ όλα αυτά
εστιάζουν στις ανάγκες των ανθρώπων στις χώρες που διεισδύουν. Το “brand globally,
advertise locally” είναι η κύρια ιδέα
της προωθητικής στρατηγικής των McDonald’s.
Τα McDonald’s έχουν μια
ευρεία γκάμα από διαφορετικές καμπάνιες και τρόπους διαφήμισης σε διάφορες
χώρες. Για παράδειγμα, στη Μεγάλη Βρετανία χρησιμοποιούν τον ποδοσφαιριστή Alan
Shearer για να προωθήσουν τα hamburgers,
στη Γαλλία χρησιμοποιούν το διεθνή
τερματοφύλακα Fabien Barthez. Πάντως, η “εικόνα” που προσπαθούν να προβάλουν
είναι η ίδια. Τα McDonald’s απλά χρησιμοποιούν διαφορετικές προσωπικότητες σε
διαφορετικές κουλτούρες προκειμένου να περάσουν το μήνυμά τους. Αυτό σημαίνει
ότι φροντίζουν να τυποποιούν το brand
name τους και να προσαρμόζουν τη διαφημιστική τους καμπάνια.
Στην Κίνα δεν
χρησιμοποιείται τηλεοπτική διαφήμιση αφού, κατά το Γενικό Διευθυντή των
McDonald’s στην Κίνα, διαφημίσεις προβάλλονται μόνο όταν τελειώσει ένα
πρόγραμμα και πριν ξεκινήσει το επόμενο, οπότε οι ακροατές συνηθίζουν να
αλλάζουν κανάλι. Συνεπώς, οι διαφημίσεις δεν έχουν πολλές πιθανότητες να τις
δουν οι καταναλωτές. Γι’ αυτό οι εφημερίδες και τα δημοφιλή περιοδικά είναι
προτιμότερα για να παρουσιάζουν τα McDonald’s τη δημόσια εικόνα τους. Στο Hong
Kong τα McDonald’s καταβάλλουν μεγάλη προσπάθεια να παρουσιαστούν σαν μια
εταιρία με ιδιαίτερες περιβαλλοντικές ανησυχίες, μια και αυτό έχει μεγάλη
απήχηση στους τοπικούς καταναλωτές.
Τα McDonald’s στο Πεκίνο
δίνουν ιδιαίτερη έμφαση στην επαφή μεταξύ προσωπικού και πελάτη. Καθημερινά,
ένα ή δύο άτομα από το προσωπικό, που είναι υπεύθυνα για τις δημόσιες σχέσεις
σε κάθε εστιατόριο, είναι διαθέσιμα να απαντήσουν στις ερωτήσεις των πελατών.
Κάθε εστιατόριο έχει ορισμένες υπαλλήλους-γυναίκες στην υποδοχή για να
φροντίζουν τα παιδιά και να μιλούν με τους γονείς. Κάτι τέτοιο είναι πολύ
σημαντικό στην Άπω Ανατολή και έτσι τα McDonald’s εφιστούν ιδιαίτερα την
προσοχή τους σ’ αυτό. Αντίθετα δεν υπάρχει καμιά ανάλογη ανάγκη στη Μεγάλη
Βρετανία, αφού οι Βρετανοί, έχοντας διαφορετική νοοτροπία, θα προτιμούσαν να
φάνε και να φύγουν από το εστιατόριο.
Βέβαια υπάρχουν και οι
περιπτώσεις όπου τα McDonald’s έχουν υιοθετήσει μια παγκόσμια (globalized) στρατηγική, όπως στη
συνεργασία τους με τη Walt Disney, δεδομένου ότι η τελευταία έχει μεγάλη
απήχηση σ’ όλο τον κόσμο.
Τα McDonald’s υποστηρίζουν
αρκετά αθλήματα, τόσο σε τοπικό όσο και σε παγκόσμιο επίπεδο. Έχουν ενδυναμώσει
το brand name τους παγκοσμίως πραγματοποιώντας χορηγίες στα δύο μεγαλύτερα
αθλητικά γεγονότα στην παγκόσμια ατζέντα, τους Ολυμπιακούς Αγώνες και το
Παγκόσμιο Κύπελλο Ποδοσφαίρου. Τα McDonald’s έχουν πληρώσει περίπου £20 εκατομμύρια για το δικαίωμα να χρησιμοποιούν το
επίσημο logo του Παγκόσμιου Κυπέλλου Ποδοσφαίρου. Όσον αφορά τους Ολυμπιακούς
Αγώνες, ο Brad Ball, ένας από τους Vice
Presidents των McDonald’s στις Η.Π.Α., έχει επισημάνει ότι οι αγώνες έχουν
ενισχύσει τη φήμη των McDonalds ως global brand. Σε εθνικό
επίπεδο τα McDonald’s στοχεύουν σε συγκεκριμένα αθλητικά γεγονότα, όπως για
παράδειγμα με το ΝΒΑ στις Η.Π.Α.
Πολιτική
προσωπικού και διοίκηση ανθρώπινων πόρων
Ένα καινούργιο κατάστημα
McDonald’s ανοίγει κάπου στον κόσμο κάθε 8 ώρες. Τα 2/3 από τα 1200 με 1500
καινούργια καταστήματα που η εταιρία ανοίγει κάθε χρόνο βρίσκονται εκτός Η.Π.Α.
Η εταιρία έχει πάνω από ένα εκατομμύριο εργαζόμενους και υπολογίζει ότι αυτός ο
αριθμός θα διπλασιαστεί τον επόμενο χρόνο. Προτού η εταιρία διεισδύσει σε μια
χώρα, το τμήμα των ανθρώπινων πόρων έχει μια λίστα από ζητήματα που πρέπει να
λύσει. Αυτά περιλαμβάνουν:
Ø Ποιο είναι το εργατικό
δίκαιο;
Ø Θα έχουν την δυνατότητα τα
McDonald’s να εφαρμόζουν την ημιαπασχόληση και την ελαστικότητα στα προγράμματα
εργασίας;
Ø Υπάρχει κάποιος μέγιστος
αριθμός ωρών που μπορεί να δουλεύει ένας υπάλληλος;
Σε σχέση με τα ζητήματα αυτά
τα McDonald’s προσαρμόζονται ανάλογα με την περίπτωση και γι’ αυτό θα μπορούσε
κανείς να χαρακτηρίσει την όλη διαδικασία ως “glocal.”
Η εταιρία επιλέγει τοπικό
προσωπικό και προωθεί άτομα για ανώτερες βαθμίδες από το υπάρχον προσωπικό.
Αυτό σημαίνει ότι οι διευθυντές της γνωρίζουν την τοπική κουλτούρα. Ακόμη κατά
τη διαδικασία της επιλογής του προσωπικού δίνεται ιδιαίτερη έμφαση στο αν οι
υποψήφιοι εστιάζουν στον πελάτη, γεγονός που σημαίνει ότι μια τέτοια θετική στάση κρίνεται περισσότερο
σημαντική από ότι ίσως κάποιες τεχνικές ικανότητες. Εξάλλου η ικανοποίηση όλων
των πελατών, όλες τις ώρες, είναι κάτι που υπογραμμίζεται ιδιαίτερα και στην
αποστολή της επιχείρησης (company’s mission).
Σημαντικό είναι επίσης ότι
υπάρχει ένα βασικό κέντρο εκπαίδευσης στο Illinois στις Η.Π.Α. Αυτό
δημιουργήθηκε για τους διευθυντές, υποδιευθυντές αλλά και πιθανούς
επιχειρηματίες που θα αποκτήσουν δικαιώματα franchising. Το κέντρο αυτό παρέχει
εκπαίδευση σε 22 γλώσσες, δεδομένου ότι
διδάσκει μια τυποποιημένη πρακτική που μπορεί να εφαρμόζεται σε όλες τις χώρες
με κάποιες προσαρμογές, ανάλογα με τις ανάγκες των διεθνών υποψηφίων “μαθητών.”
Υπάρχουν κι άλλα κέντρα εκπαίδευσης στο Μόναχο, στο Τόκυο, στο Σίδνευ, στο
Λονδίνο και στην Κίνα. Στα κέντρα αυτά παρουσιάζονται επίσης λεπτομερειακά ζητήματα όπως, για παράδειγμα,
σε τι θερμοκρασία πρέπει να ψήνονται τα hamburgers. Ακόμη οι managers
διδάσκονται πώς να κάνουν αξιολογήσεις, πώς να ακούν και τι να πράττουν όταν
κάποιο άτομο γίνεται αμυντικό στην επικοινωνία. Οι managers μεταφέρουν όλα όσα
αποκομίζουν στο προσωπικό τους.
Υπάρχουν τρία βασικά επίπεδα
εκπαίδευσης: των ωρομίσθιων υπαλλήλων, των junior business managers και των
business management trainees. To πρόγραμμα του management είναι γι αυτούς που
είναι τουλάχιστον 21 ετών και έχουν κάποια εμπειρία σε θέματα μάνατζμεντ. Στο
πρόγραμμα αυτό διδάσκεται η λειτουργία των εστιατορίων και οι managers εφοδιάζονται με επικοινωνιακά και ηγετικά προσόντα. Όλοι οι
μάνατζερ παρακολουθούν αυτό το πρόγραμμα.
Το πρόγραμμα junior
business management είναι ένα διετές πρόγραμμα που παρέχει βεβαιώσεις/διπλώματα
που αναγνωρίζουν επαγγελματικά προσόντα. Στο πρόγραμμα αυτό μελετούν κυρίως
θέματα των εστιατορίων και οι μαθητές αποκτούν διοικητικά προσόντα αλλά και
πρακτική εμπειρία
ΣΥΝΟΨΗ
Από
τα προηγούμενα γίνεται ξεκάθαρο ότι η εταιρία συνδυάζει στοιχεία
παγκοσμιοποίησης και διεθνοποίησης και αυτό το έχει επιτύχει επειδή εφαρμόζει
το “think global, act local” σε πολλές πλευρές της δραστηριοποίησής της.
Υιοθετώντας
αυτή την προσέγγιση τα McDonald’s έχουν
επεκταθεί διεθνώς με μεγάλη επιτυχία. Αυτό μπορεί να αναλυθεί καλύτερα
βλέποντας τη μήτρα Boston Consulting Group
στο Σχήμα 1. Εκεί παρατηρούμε ότι στην εγχώρια αγορά των Η.Π.Α. τα
McDonald’s τοποθετούνται ως “χρηματοφόρος” αγελάδα (cash cow), ενώ στις διεθνείς ως αστέρας (star), ανάλογα
βέβαια με τη χώρα, αλλά γενικά έχουν τη δυνατότητα για ακόμη υψηλότερη ανάπτυξη
και επομένως κερδοφορία.
ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ
ΠΙΝΑΚΑΣ 1
Σύγκριση τιμών των Big Mac
ανά τον κόσμο
Χώρα
|
Τιμή Big Mac
|
Κόστος σε £
|
Αυστραλία
|
$ 2.65
|
0.87
|
Νότια Αφρική
|
R 7.80
|
0.92
|
ΗΠΑ
|
$ 1.89
|
1.13
|
Κορέα
|
2.600 won
|
1.13
|
Ινδία
|
Rs 80
|
1.19
|
Νέα Ζηλανδία
|
$ 3.65
|
1.20
|
Τουρκία
|
500.000 TL
|
1.25
|
Ιαπωνία
|
280 yen
|
1.27
|
Ισπανία
|
375 psts
|
1.44
|
Βραζιλία
|
2.95 reals
|
1.52
|
Ιρλανδία
|
IERP 1.85
|
1.52
|
Ελβετία
|
SF 4.02
|
1.58
|
Γερμανία
|
DM 4.90
|
1.58
|
Ιταλία
|
L 4,800
|
1.59
|
Αυστρία
|
Sch 34
|
1.61
|
Βέλγιο
|
BF 105
|
1.66
|
Δανία
|
DKK 19.95
|
1.80
|
Ηνωμένο Βασίλειο
|
£ 1.81
|
1.81
|
ΠΗΓΗ: Internet
ΠΙΝΑΚΑΣ 2
Εστιατόρια McDonald’s ανά
περιοχή 1994-1998
|
1998
|
1997
|
1996
|
1995
|
1994
|
ΗΠΑ
|
12.472
|
12.380
|
12.094
|
11.368
|
10.238
|
Ευρώπη
|
4.421
|
3.886
|
3.283
|
2.595
|
2.195
|
Ασία/Ειρηνικός
|
5.055
|
4.456
|
3.633
|
2.735
|
2.168
|
Λατινική Αμερική
|
1.405
|
1.091
|
837
|
665
|
505
|
Άλλες περιοχές
|
1.447
|
1.319
|
1.175
|
1.017
|
880
|
ΣΥΝΟΛΟ
|
24.800
|
23.132
|
21.022
|
18.380
|
15.950
|
ΠΗΓΗ: McDonald’s
ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ
1. Σε ποιο βαθμό θεωρείτε ότι η McDonald’s λαμβάνει υπ’ όψη τους
παράγοντες του περιβάλλοντος στις διάφορες χώρες που δραστηριοποιείται; Ποιοι
είναι αυτοί οι παράγοντες; Ποιες πλευρές της στρατηγικής της επηρεάζουν οι
περιβαλλοντικοί παράγοντες;
2. Διακρίνετε κάποιες από τις αρχές και κατευθύνσεις του Μάνατζμεντ
Ολικής Ποιότητας (που αναφέρονται στη θεωρία) να εφαρμόζονται στην περίπτωση
της McDonald’s; Αν ναι, ποιες είναι αυτές; Σχολιάστε.
3. Πώς αξιολογείτε την πολιτική διαφοροποίησης τιμών που υιοθετεί η
McDonald’s;
4. Ποιες γενικότερες στρατηγικές της McDonald’s διακρίνετε στην
παρούσα περίπτωση; Να τις ονομάσετε και να τις σχολιάσετε.
5. Ποια στοιχεία της πολιτικής προσωπικού της εταιρίας βρίσκετε
ενδιαφέροντα; Έχετε να προτείνετε κάτι επιπλέον;
6. Σχολιάστε τη “μήτρα” της Boston Consulting Group.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου