ΜΑΘΗΜΑ: ΔΙΕΘΝΕΣ ΜΑΡΚΕΤΙΝΓΚ
ΔΙΔΑΣΚONΤΕΣ: Μ.Β.Α.,
Ph.D., Χ. Σαρμανιώτης
Μ.S.C,
Ph.D., E.
Παπαϊωάννου
|
A K A Δ Η Μ Α Ϊ Κ
Ο Ε Τ Ο Σ : 2016 - 2 0 17
Γενικά: Το μάθημα Διεθνές Μάρκετινγκ
αποτελείται από το θεωρητικό μέρος (3 ώρες/ εβδομάδα) και τις ασκήσεις πράξης
(2 ώρες/ εβδομάδα). Στο θεωρητικό μέρος αναλύονται διάφορες λειτουργίες και διαδικασίες που υιοθετούνται από τις διεθνείς
επιχειρήσεις, αλλά και φιλοσοφίες οι οποίες σχετίζονται με τις εξαγωγικές/
διεθνείς δραστηριότητες μιας επιχείρησης. Στις ασκήσεις πράξης μελετώνται και
αναλύονται χαρακτηριστικές περιπτώσεις επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται σε διεθνές περιβάλλον.
Ιδιαίτερη έμφαση δίδεται στα περιβαλλοντικά χαρακτηριστικά και ιδιαιτερότητες
των χωρών στις οποίες δραστηριοποιούνται οι διεθνείς επιχειρήσεις.
Σκοπός του μαθήματος:
Το μάθημα στοχεύει στην εξέταση των περιβαλλοντικών διαφορών που υπάρχουν
μεταξύ των διάφορων χωρών και στις στρατηγικές του Μάρκετινγκ που ακολουθούνται
από τις επιχειρήσεις. Γίνεται προσπάθεια να ακολουθηθεί η «παγκοσμιοποιημένη»
προσέγγιση στο Μάρκετινγκ. Επιπρόσθετα, η διδασκαλία των ασκήσεων πράξης
σκοπεύει στην εμπέδωση της θεωρίας και στην ανάπτυξη των τεχνικών γνώσεων και
δεξιοτήτων των φοιτητών, έτσι ώστε να αποκτήσουν πληρέστερη γνώση του
αντικειμένου του Διεθνούς Μάρκετινγκ.
Μαθησιακοί
στόχοι:
Οι σπουδαστές
ολοκληρώνοντας τα μαθήματα:
·
θα έχουν μια ξεκάθαρη εικόνα
μεταξύ του εγχώριου και του διεθνούς μάρκετινγκ και της σημασίας των περιβαλλοντικών διαφορών μεταξύ των
χωρών
·
θα είναι σε θέση να
αναπτύξουν στρατηγικές μάρκετινγκ για διεθνείς επιχειρήσεις και να καταρτίσουν
διεθνή πλάνα μάρκετινγκ
·
θα
έχουν ικανότητες σχετικά με τη λήψη αποφάσεων που έχουν άμεση σχέση με την
διεθνή/ εξαγωγική ανάπτυξη και επιτυχία των επιχειρήσεων στις ξένες αγορές
(τυποποίηση/ προσαρμογή προϊόντος, διεθνείς τιμολογιακές στρατηγικές, διεθνής
διαφήμιση, στρατηγικές διεθνούς διανομής κ.ά.)
·
θα μπορούν να αναγνωρίζουν
τα κριτήρια που χρησιμοποιούνται στην αξιολόγηση και επιλογή των διεθνών αγορών
·
θα
διακρίνουν τα εμπόδια στις εξαγωγές και θα αποφασίζουν για τις «στρατηγικές
εισόδου» στις ξένες αγορές
·
θα
μπορούν να προσεγγίζουν ορθολογικά τη διεξαγωγή μιας διεθνούς έρευνας
μάρκετινγκ.
ΧΡΟΝΟΔΙΑΓΡΑΜΜΑ
ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ ΘΕΩΡΗΤΙΚΟΥ ΜΕΡΟΥΣ
ΕΒΔΟΜΑΔΑ
1η Προσανατολισμός - Εισαγωγικά στο Διεθνές /
Παγκοσμιοποιημένο Μάρκετινγκ
2η
Ανάλυση των
περιβαλλοντικών παραγόντων στο πλαίσιο του Δ.Μ.
-
Σχέση με την επιχειρησιακή στρατηγική
3η
Διεθνές Εμπόριο και
Διεθνείς Οικονομικοί Οργανισμοί
4η Διεθνής Έρευνα Μάρκετινγκ
5η
«Στρατηγικές εισόδου»
σε ξένες αγορές - Οργάνωση στο Δ.Μ.
6η Σχεδιασμός προϊόντων για το Δ.Μ.
7η
Στρατηγικές τιμολόγησης
στο Δ.Μ.
8η
Κανάλια διανομής στο
Δ.Μ., φυσική διανομή – logistics.
9η
Πολιτική προώθησης στο
Δ.Μ.
10 η Εξαγωγικό Marketing - Οι τάσεις στο Δ.Μ. και οι
πολυεθνικές εταιρείες
11 η Διεθνές Marketing Management -
Στρατηγική Διεθνούς Μάρκετινγκ.
12
η Παρουσιάσεις
εργασιών Export Marketing Plan
13
η Παρουσιάσεις
εργασιών Export Marketing Plan
ΧΡΟΝΟΔΙΑΓΡΑΜΜΑ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ
ΑΣΚΗΣΕΩΝ ΠΡΑΞΗΣ
ΕΒΔΟΜΑΔΑ
Ø
1η
ΕΒΔΟΜΑΔΑ Προσανατολισμός, ενημέρωση
Ø 2η ΕΒΔΟΜΑΔΑ «Στρατηγική εισόδου» στις ξένες αγορές / Ανάλυση Export
Marketing Plan
Ø
3η
ΕΒΔΟΜΑΔΑ Mελέτη 1ης περίπτωσης
Ø
4η
ΕΒΔΟΜΑΔΑ Mελέτη 2ης
περίπτωσης / Δηλώσεις επιχειρήσεων
Ø
5η
ΕΒΔΟΜΑΔΑ Μελέτη 3ης
περίπτωσης
Ø
6η
ΕΒΔΟΜΑΔΑ Ασκήσεις / Παραδείγματα
Ø
7η
ΕΒΔΟΜΑΔΑ Μελέτη 4ης
περίπτωσης
Ø 8η ΕΒΔΟΜΑΔΑ Μελέτη 5ης περίπτωσης
Ø 9η ΕΒΔΟΜΑΔΑ Άσκηση/ Μελέτη περίπτωσης/ Παράδοση εργασιών
Ø
10η
ΕΒΔΟΜΑΔΑ Παρουσιάσεις εργασιών Export
Marketing Plan
Ø
11η
ΕΒΔΟΜΑΔΑ Παρουσιάσεις εργασιών Export
Marketing Plan
Ø
12η
ΕΒΔΟΜΑΔΑ Παρουσιάσεις εργασιών Export
Marketing Plan
Ø
13η
ΕΒΔΟΜΑΔΑ Παρουσιάσεις εργασιών Export
Marketing Plan
ΔΙΑΡΘΡΩΣΗ ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΑΣ
Τελική Εξέταση
70%
Export
Marketing Plan 30%
Σημειώνεται ότι για να συμμετάσχει ο φοιτητής στις τελικές
εξετάσεις πρέπει απαραιτήτως να έχει εκπονήσει Export Marketing Plan
ΒΟΗΘΗΜΑΤΑ/ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
- ΒΑΣΙΚΑ ΒΟΗΘΗΜΑΤΑ:
- Donald A. Ball, J.Michael Geringer, Michael S. Minor, Jeanne M. McNett, (2014), Διεθνής επιχειρηματική δραστηριότητα, η πρόκληση του διεθνούς ανταγωνισμού, 12 Εέκδοση, Εκδόσεις ΕΠΙΚΕΝΤΡΟ, Μετάφραση Ελένη Δελιβάνη
- Πρόσθετη προτεινόμενη βιβλιογραφία:
Πατρινού, Δ. Α. (2002), Διεθνές Εξαγωγικό Μάρκετινγκ στα Πλαίσια της Παγκοσμιοποίησης, Εκδόσεις Παπαζήση.
Cateora, P. R. and Graham, J. L. (2004), International
Marketing, McGraw-Hill Education – Europe .
Czinkota, M. R. and Ronkainen,I. ,
A. (2006), International Marketing,
Thomson Learning.
Keegan, W., J. and Green, M. (2004), Global Marketing, Pearson Education Limited.
Sandhusen, L. R. (1999), International Marketing Εκδόσεις «Κλειδάριθμος».
Chee, H. and Harris, R. (1998), Global Marketing Strategy, Financial Times, Pitman Publishing.
• Υπενθυμίζεται ότι στις εξετάσεις θα υπάρχουν θεωρητικές ερωτήσεις και Μελέτη Περίπτωσης (Case Study).
• Δεν δικαιούνται να προσέλθουν στις εξετάσεις φοιτητές που δεν έχουν υποβάλει και παρουσιάσει εργασία.
Czinkota, M. R. and Ronkainen,
Keegan, W., J. and Green, M. (2004), Global Marketing, Pearson Education Limited.
Sandhusen, L. R. (1999), International Marketing Εκδόσεις «Κλειδάριθμος».
Chee, H. and Harris, R. (1998), Global Marketing Strategy, Financial Times, Pitman Publishing.
ΕΠΙΠΡΟΣΘΕΤΗ ΒΟΗΘΕΙΑ
Επειδή
το Διεθνές Μάρκετινγκ λειτουργεί σε ένα δυναμικό και συνεχώς εξελίξιμο περιβάλλον,
είναι χρήσιμο, πέρα από τις σημειώσεις και την προτεινόμενη βιβλιογραφία, να
ενημερωνόμαστε και να συμβουλευόμαστε, από την παραδοσιακή τους μορφή ή
διαμέσου του Διαδικτύου, τα περιοδικά,
τις εφημερίδες και τα άρθρα που αναφέρονται σε τρέχουσες περιπτώσεις
πολυεθνικών και μη επιχειρήσεων που
δραστηριοποιούνται σε διεθνές επίπεδο.
Ενδεικτικά αναφέρουμε τα εξής περιοδικά:
I) ΕΛΛΗΝΙΚΑ
Αγορά
Δελτίον
Διοικήσεως Επιχειρήσεων
Οικονομική
Βιομηχανική Επιθεώρηση
Δελτίο
ΕΒΕΘ
Τρόφιμα
και Ποτά
Self – Service
Οικονομικές
εφημερίδες (π.χ. Ημερησία) και τα οικονομικά ένθετα των Κυριακάτικων (π.χ.
Καθημερινή, Βήμα κ.ά)
II) ΞΕΝΟΓΛΩΣΣΑ
Journal of Marketing
International Marketing Review
Harvard Business Review
European Journal of Marketing
Ivey Business Journal
The Economist
Newsweek
Ακόμη
μπορείτε να αναζητήσετε πληροφορίες από τον Σύνδεσμο Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδος
(www.seve.gr), τον Ελληνικό Οργανισμό Εξωτερικού
Εμπορίου (παλαιά ονομασία: Ο.Π.Ε., www.hepo.gr) και άλλους φορείς.
Τέλος μπορείτε να έχετε πρόσβαση στο (www.globaledge.msu.edu) προκειμένου να αντλήσετε πληροφορίες για την ελκυστικότητα των αγορών.
Τέλος μπορείτε να έχετε πρόσβαση στο (www.globaledge.msu.edu) προκειμένου να αντλήσετε πληροφορίες για την ελκυστικότητα των αγορών.
ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟ EXPORT MARKETING PLAN
Το Export Marketing Plan θα
αναλυθεί στις Ασκήσεις Πράξης, όπου θα δοθεί και υπόδειγμα. Κατόπιν οι
φοιτητές, θα καταρτίσουν ένα παρόμοιο, το οποίο θα είναι βασισμένο σε μια πραγματική
επιχείρηση. Οι φοιτητές πρέπει να έρθουν σε επαφή με κάποιο στέλεχος της
επιχείρησης και από τη συνέντευξη
που θα γίνει να συλλέξουν όσο το δυνατόν περισσότερες πληροφορίες, που θα
αφορούν τις διεθνείς δραστηριότητες της επιχείρησης, τρέχουσες και μελλοντικές.
Μετά από αυτό θα γίνει το εξαγωγικό πρόγραμμα για την επιχείρηση.
Επισημαίνεται ότι η συνάντηση με κάποιο στέλεχος της επιχείρησης, για τη λήψη
των πληροφοριών που αφορούν την επιχείρηση είναι υποχρεωτική. Δεν θα
γίνουν δεκτές εργασίες που βασίζονται αποκλειστικά σε δευτερογενή στοιχεία (από
το Internet
ή άλλες πηγές). Επίσης στην εργασία που θα υποβληθεί θα πρέπει να αναφέρεται το
όνομα και το σταθερό τηλέφωνο του στελέχους με το οποίο έγινε η συζήτηση. Οι
παρουσιάσεις των εργασιών θα πραγματοποιηθούν σε ημερομηνίες που θα οριστούν
μελλοντικά. Προθεσμία υποβολής των εργασιών ορίζεται η 9η εβδομάδα (3/5/2017). Σημειώνεται,
τέλος, ότι για να αξιολογηθεί η εργασία θα πρέπει απαραιτήτως να έχει προηγουμένως
δηλωθεί στους διδάσκοντες.
Σημείωση
• Υπενθυμίζεται ότι στις εξετάσεις θα υπάρχουν θεωρητικές ερωτήσεις και Μελέτη Περίπτωσης (Case Study).
• Δεν δικαιούνται να προσέλθουν στις εξετάσεις φοιτητές που δεν έχουν υποβάλει και παρουσιάσει εργασία.
Η εξεταστέα ύλη θα αναρτηθεί σε επόμενη ανακοίνωση.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου