Δευτέρα 19 Νοεμβρίου 2018

2η ΜΕΛΕΤΗ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗΣ ΜΑΝΑΤΖΜΕΝΤ


ΜΕΛΕΤΗ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗΣ
“ Η σύγκρουση μεταξύ του επόπτη Χαριτίδη και του εργάτη Μακράκη”1

Το περιστατικό που αναφέρεται εδώ συνέβη σε μια εργασιακή ομάδα τεσσάρων ανδρών και τριών γυναικών που ασχολούνται με τον έλεγχο τροχών ποδηλάτων. Το μεγαλύτερο ποσοστό της αμοιβής των εργαζομένων ήταν σε συνάρτηση με τους επιθεωρούμενους τροχούς (αμοιβή με το κομμάτι).
Το τμήμα προσωπικού της εταιρείας περιελάμβανε, μεταξύ άλλων, και έναν ειδικό ψυχολόγο που είχε σαν κύριο καθήκον να έρχεται σε επαφή με τους εργαζομένους και να συζητά μαζί τους για τα διάφορα προβλήματα της εργασίας. Οι κατωτέρω απόψεις του εργάτη Μακράκη και του επόπτη Χαριτίδη είναι αποσπάσματα από πέντε συνεντεύξεις που τους πήρε ο ψυχολόγος σε μια περίοδο δύο εβδομάδων.
Σύνοψη των απόψεων του εργάτη Μακράκη
Σύμφωνα με το σύστημα εργασίας που επικρατεί εδώ, όπως το καταλαβαίνω εγώ, μου δίνεται τόσος χρόνος έτσι ώστε να παίρνω τους τροχούς από τα ράφια, να τους μεταφέρω στον πάγκο και να τους τοποθετώ σε αυτό το πλαίσιο που τους κρατά κατάλληλα, ενώ εγώ τους επιθεωρώ. Για λόγους ευκολίας και για να εξοικονομώ χρόνο μερικές φορές, κατορθώνω να κουβαλώ δύο ή τρεις μαζί και να τους επιθεωρώ ταυτόχρονα. Αυτό είναι νόμιμο. Πάντα το κάναμε. Αλλά ο κ. Χαριτίδης, ο επόπτης, έχει διαφορετική γνώμη γι’ αυτό. Ισχυρίζεται ότι εξαπατώ την εταιρεία. Μια μέρα ήρθε στον πάγκο και μου έδωσε να καταλάβω πώς αισθανόταν. Αλλά δεν ήταν τόσο το περιστατικό, όσο ο τρόπος που συμπεριφέρθηκε. Είναι ένα κάθαρμα. Δεν έχω δει άλλον σαν αυτόν. Δεν ευχαριστιέται μόνο με το να σου πει αυτά που έχει στο μυαλό του, αλλά θέλει να σε εξευτελίζει. Δεν με πειράζει να με παρατηρεί ένας επόπτης, αλλά θέλω να με μεταχειρίζονται σαν άνθρωπο και να μην με προσβάλουν όπως ένας δάσκαλος ένα μαθητή του δημοτικού. Συμπεριφέρεται με αυτόν τον τρόπο από τότε που έγινε επόπτης. Τον ξέρω από την εποχή που ήταν σαν εμάς. Από τότε όμως που πήρε προαγωγή, έχασε τους φιλικούς του τρόπους και φαίνεται ότι δυσκολεύεται στο να μας διευθύνει. Έχω παρατηρήσει επίσης ότι άλλαξε πολύ από το γάμο του και μετά. Δεν ξέρω αν αυτό  έχει κάποια σχέση, αλλά δεν είναι ο ίδιος όπως τότε που ήταν μαζί μας.
Όταν μου συμπεριφέρθηκε έτσι τις προάλλες,  “μου την έδωσε” και πήγα αμέσως στον υπεύθυνο του σωματείου. Ήξερα ότι αυτό που έκανα ήταν σύμφωνα με τους κανονισμούς, αλλά ήθελα βασικά να του δημιουργήσω κάποιο πρόβλημα, γιατί ο κ. Χαριτίδης επέμενε σ’ αυτό τον άθλιο τρόπο αντιμετώπισής μου. Είμαι μέχρις εδώ μ’ αυτήν την κατάσταση. Χρησιμοποίησα όλα τα μέσα για να μεταφερθώ σε άλλο πόστο. Αν δεν τα καταφέρω να πάω αλλού, θα του κάνω πόλεμο νεύρων.
Όταν ρωτήθηκε από τον υπεύθυνο του σωματείου για το όλο θέμα, στην αρχή τα έχασε, γιατί σύμφωνα με τη σύμβαση ο εργαζόμενος μπορεί να χρησιμοποιήσει κάθε μέθοδο που εξοικονομεί χρόνο για να επιταχύνει τη διαδικασία, εφόσον διατηρούνται τα standards ποιότητας. Κατά τη διάρκεια της συζήτησης με μένα και τον υπεύθυνο του σωματείου, ο κ. Χαριτίδης με κατηγόρησε ότι εξαπατώ την εταιρία και με απείλησε να το αναφέρει στους ανωτέρους, αν δεν με σταματούσε το σωματείο. Αυτή όμως είναι μια άχρηστη απειλή, γιατί αυτό που μπορεί να κάνει μόνο είναι να με μεταφέρουν αλλού, κάτι που το θέλω άλλωστε.
Βλέπεις ξέρει ότι είμαι επαγγελματίας τραγουδιστής σε ένα συγκρότημα. Με άκουσε να τραγουδώ στη δουλειά, ακούει και τους άλλους να συζητούν για τη φωνή μου και νομίζω ότι ζηλεύει που έχω κι άλλο τρόπο να βγάζω λεφτά. Τους άλλους εργαζόμενους τους αρέσει να με ακούν να τραγουδώ, αλλά αυτός νομίζει ότι τους ενοχλώ και τους αποσπώ από την εργασία τους. Είναι γελοίο, αλλά για κάποιο λόγο νομίζω ότι ευνοεί τις τρεις εργάτριες της ομάδας μας. Ενώ στους άλλους εργάτες δεν συμπεριφέρεται καλά, με τα κορίτσια είναι διαφορετικός. Μερικές φορές σταματώ τη δουλειά μερικά λεπτά πιο νωρίς και κατεβαίνω στην τουαλέτα για να πλύνω τα χέρια μου πριν από το μεσημεριανό φαγητό. Καμιά φορά με ακολουθούν ορισμένοι από την ομάδα και ο κ. Χαριτίδης νομίζει ότι είμαι ο αρχηγός και με ξεφωνίζει. Γι αυτό νομίζω ότι το καλύτερο θα ήταν να με μεταφέρουν από δω. Του το ζήτησα, αλλά μέχρι στιγμής δεν μου έδωσε σημασία.
Σύνοψη των απόψεων του επόπτη Χαριτίδη
Ας πούμε ότι βρίσκεσαι στη θέση μου. Τι θα έκανες; Ο φίλος μου ο Μακράκης σκοπεύει σε φασαρίες μαζί μου. Τις προάλλες παρατήρησα ότι κουβαλούσε δύο-τρεις τροχούς μαζί και τους επιθεωρούσε ταυτόχρονα. Στην πραγματικότητα αυτό είναι εξαπάτηση της εταιρίας και γι’ αυτό τον παρατήρησα αρκετές φορές. Λίγες μέρες πριν το ξανάκανε. Τον παρατήρησα μια φορά, αυτός σταμάτησε προς στιγμήν, αλλά ξανάρχισε το ίδιο λίγο αργότερα. Τώρα συνεχίζει την ίδια τακτική, αλλά γνωρίζει ότι εγώ θα βάλω ένα τέλος σε όλα αυτά. Ξέρω ότι δεν του άρεσε η παρατήρηση που του έκανα, γιατί λίγο μετά πήγε στον υπεύθυνο του σωματείου. Αλλά, ξέρεις, αυτοί οι άνθρωποι πάντα υποστηρίζουν τον εργαζόμενο έστω και αν γνωρίζουν ότι εκμεταλλεύεται την εταιρία. Πάντως, να ξέρουν και οι δύο ότι θα βάλω ένα τέλος σ’ αυτήν την ιστορία. Θα ζητήσω από το διευθυντή να απολυθεί ο Μακράκης ή να τιμωρηθεί με κάποιον τρόπο. Δεν γνωρίζω τι συμβαίνει με τον τύπο, ίσως κάπου “να χάνει.”  Οπωσδήποτε όμως τρέφει σκληρά αισθήματα εναντίον μου. Προσπάθησα να του φερθώ με το γάντι, αλλά φαίνεται ότι δεν του κάνω καμιά εντύπωση. Επιπλέον, διαπίστωσα ότι είναι αδιάφορος για τη δουλειά κι αυτό βέβαια δεν έχει καλή επίδραση στους υπόλοιπους εργάτες. Πιστεύω ότι σκόπιμα προσπαθεί να τους εξεγείρει εναντίον μου. Νομίζω ότι έχει παραισθήσεις μεγαλείου, αφού όλη μέρα δεν κάνει τίποτε άλλο από το να τραγουδάει. Νομίζει ότι είναι ο Πάριος! Γνωρίζω ότι δουλεύει σε ένα συγκρότημα, αλλά όταν οι άλλες ασχολίες του επηρεάζουν την απόδοσή του στη δουλειά, τότε χρειάζεται να παρακολουθήσω την κατάσταση περισσότερο. Γι’  αυτό τον προσέχω ιδιαίτερα κι αν κάνει κάτι στραβό, θα γίνουμε βίδες. Εγώ πάντως είμαι εντάξει με τη συνείδησή μου, γιατί έκανα ό,τι μπορούσα για να του δείξω τι περιμένουμε απ’ αυτόν. Ο τύπος όμως δεν αισθάνεται την υποχρέωση να κάνει τη δουλειά του σωστά. Ξέρω ότι μπορεί να κάνει καλή δουλειά, γιατί λίγο καιρό πριν δούλευε καλά. Πρόσφατα όμως όλη του η συμπεριφορά έχει αλλάξει. Ίσως να υπάρχει κάτι στην προσωπική του ζωή που του δημιουργεί προβλήματα. Ορισμένες φορές πάλι, παρακινεί τους άλλους να σταματούν τη δουλειά νωρίτερα για να πλυθούν στην τουαλέτα. Ο ίδιος μου ζήτησε να πάει σε άλλο τμήμα, αλλά δεν του απάντησα εκείνη τη στιγμή, επειδή ήμουνα εκνευρισμένος και θα του έλεγα να πάει κάπου αλλού.

ΖΗΤΟΥΜΕΝΟ
Αναλύστε την παρούσα περίπτωση προσδιορίζοντας το βασικό πρόβλημα και τις αιτίες του


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου